Dzieje się na Via Carpatia. Takiej wiertnicy tam nie było!

2024-12-04 20:37:28(ost. akt: 2024-12-04 20:41:23)

Autor zdjęcia: GDDKiA

Na budowie drogi ekspresowej S19, stanowiącej część strategicznego szlaku Via Carpatia, zainstalowano jedną z największych w Europie wiertnic do palowania.
Wiertnica LB-44 510, ważąca niemal 180 ton, rozpoczęła w Równem (Podkarpackie) prace przy wzmocnieniu podłoża pod nową estakadę, której budowa ma kluczowe znaczenie dla regionu.

Estakada, część 10,1 km odcinka drogi ekspresowej S19 między węzłami Miejsce Piastowe i Dukla, będzie jedną z trzech dużych konstrukcji inżynierskich w tym rejonie. - Konstrukcja obiektu będzie oparta na belkach prefabrykowanych typu T, co zapewni jej stabilność i wytrzymałość - wyjaśnia Joanna Rarus, rzeczniczka GDDKiA w Rzeszowie. Estakada, o długości 96,9 m i wysokości 18,5 m nad ciekiem wodnym, będzie najniższą z trzech estakad na tym odcinku, który ma strategiczne znaczenie zarówno lokalne, jak i międzynarodowe.

Skomplikowane warunki geologiczne

Prace nad wzmocnieniem gruntu w tym rejonie nie należą do najłatwiejszych. Teren, przez który przebiegać będzie Via Carpatia, charakteryzuje się skomplikowanym ukształtowaniem, z licznymi wzniesieniami i dolinami, co stwarza ryzyko osuwisk. Z tego powodu konieczne było użycie specjalistycznych maszyn budowlanych, takich jak wiertnica LB-44 510, przeznaczoną do trudnych warunków, w tym budowy mostów czy głębokich fundamentów wieżowców.

- Nasza wiertnica wykona odwierty pod pale o długości 20 metrów, które zapewnią stabilność podpór estakady. Cały proces wymaga wykorzystania dodatkowych urządzeń, takich jak pompy do betonu czy wibromłoty - mówi Rarus.

Budowa tego odcinka S19 nie jest tylko inwestycją drogową. Przewidziane rozwiązania projektowe, w tym węzły drogowe i liczne obiekty inżynierskie, mają poprawić jakość transportu w regionie. Nowa estakada będzie miała kluczowe znaczenie w kontekście szlaku Via Carpatia, który połączy Europę Północną z Południową. W ramach tej inwestycji powstanie łącznie 20 obiektów inżynierskich, w tym mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt i konstrukcje oporowe.

Wartość inwestycji, której wykonawcą jest firma Strabag, wynosi prawie 479 mln zł. Trasa S19, po zakończeniu budowy, ma długość około 700 km, z czego 169 km przebiega przez Podkarpacie. Aktualnie kierowcy korzystają już z 81,8 km tej drogi.

Zrównoważony rozwój i przyszłość Via Carpatii

Via Carpatia to nie tylko ważny korytarz transportowy, ale także kluczowy element rozwoju gospodarczego regionów, przez które przebiega. Przebudowa infrastruktury drogowej ma przyczynić się do zrównoważonego rozwoju Podkarpacia, a także poprawić dostępność transportową w skali całej Europy.

Inwestycja w S19 to jednak nie tylko budowa drogi – to także dbałość o środowisko. Projekt uwzględnia szereg działań związanych z ochroną przyrody, takich jak budowa przejść dla zwierząt, a także wyposażenie drogi w odpowiednie urządzenia bezpieczeństwa.