Decyzja środowiskowa dla Miejsca Piastowego

2025-05-06 10:14:32(ost. akt: 2025-05-06 10:23:30)
Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: GDDKiA Rzeszów

Rzeszowski oddział GDDKiA złożył wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy obwodnicy Miejsca Piastowego w ciągu drogi krajowej nr 28. Decyzja ta ostatecznie określi przebieg obwodnicy — poinformowała rzeczniczka oddziału Joanna Rarus.
We wniosku jako preferowany został wskazany wariant określony jako W5b. Jak podała Rarus, ma on 18,3 km długości i przebiega po północnej stronie DK28.

— Ten wariant zakłada, że obwodnica zacznie się na terenie Krosna, samorząd tego miasta będzie realizował fragment tej trasy do ronda na DK19 w miejscowości Krościenko Wyżne. Pozostała część, aż do miejscowości Długie w powiecie sanockim, gdzie obwodnica będzie się kończyć, realizowana będzie przez GDDKiA — dodała rzeczniczka.

Dodatkowo na przecięciu przyszłej obwodnicy z budowaną drogą ekspresową S19, na wysokości miejscowości Targowiska, planowany jest nowy węzeł drogowy.

Jak podkreśliła Rarus, we wniosku wskazany został także wariant W6a jako „racjonalny alternatywny oraz wariant W5a jako wariant racjonalny najkorzystniejszy dla środowiska”.

— Wskazanie powyższych wariantów jest wynikiem opracowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, w którym na tym samym stopniu szczegółowości, analizowano łącznie cztery warianty, w tym dwa z podwariantami — wyjaśniła.

Rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA zaznaczyła, że w trakcie uzyskiwania decyzji środowiskowej prowadzone będą prace w ramach drugiego etapu Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego.

— Przygotowana zostanie dokumentacja, w której m.in. uszczegółowione zostanie rozpoznanie geologiczno-inżynierskie, a także rozwiązania drogowe, mostowe i odwodnienia. Zakończenie tych prac planujemy z końcem 2026 r. — zaznaczyła Rarus.

DK28, nazywana też trasą karpacką, przebiega przez województwa małopolskie i podkarpackie. Pozwala na prowadzenie transportu z kierunku zachodniego, od Katowic i Krakowa, poprzez Nowy Sącz, Krosno i Sanok do przejść granicznych z Ukrainą oraz Słowacją.

Budowa obwodnicy Miejsca Piastowego pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy nie tylko z tej miejscowości, ale również z Iwonicza-Zdroju, Rymanowa, Beska oraz Zarszyna.

Jak podkreśliła Rarus, docelowo przygotowywana obwodnica wraz z planowaną rozbudową odcinka DK28 Długie-Sanok, budowaną drogą ekspresową S19 oraz istniejącą obwodnicą Sanoka, pozwoli na przekierowanie ruchu tranzytowego poza obszar zabudowany.

— Dzięki tym inwestycjom skróci się czas dojazdu w Bieszczady, a miasto Sanok i cały subregion bieszczadzki zyskają bezpośrednie połączenie z drogą ekspresową S19 — dodała.