Trwa budowa nowego mostu w Stalowej Woli
2025-05-29 14:28:42(ost. akt: 2025-05-29 14:32:40)
Niemal 400 mln zł kosztować będzie budowa nowego mostu przez San w Stalowej Woli (woj. podkarpackie). Przeprawa o łącznej długości ponad 1,7 km będzie częścią drogi wojewódzkiej 855. Most ma być gotowy w przyszłym roku i będzie trzecim pod względem długości w Polsce.
Jak powiedział PAP rzecznik wykonawcy, firmy Strabag, Maciej Tomaszewski, prace rozpoczęły się pod koniec 2023 r. i przebiegają zgodnie z przyjętym harmonogramem. Do tej pory m.in. wybudowano 800 metrów estakady.
„Dalsza część przeprawy budowana jest za pomocą nowoczesnego systemu MSS. Jest to nietypowa technologia, bardzo rzadko wykorzystywana w Polsce. Ta technologia pozwala nam na betonowanie mostu dzięki specjalnym szalunkom i przesuwanie konstrukcji mostowej po tymczasowych podporach” – dodał.
Wybudowano już 38 podpór tymczasowych oraz trzy dodatkowe, które są w nurcie Sanu.
Tomaszewski podkreślił, że dzięki zastosowanej w Stalowej Woli metodzie prace przy budowie mostu są prowadzone szybciej niż w przypadku innych metod.
Przedstawiciel wykonawcy zaznaczył, że przy budowie samej konstrukcji mostu użyta zostanie specjalna technologia. „Będziemy wykorzystywać specjalną stal, która jest produkowana w stu procentach z recyklingu, czyli ze stali, która trafia do pieca jako surowiec wtórny. Co więcej, ta konstrukcja mostowa nie będzie pokrywana żadną powłoką antykorozyjną, ponieważ nie będzie jej potrzebować. Stal, której użyjemy do konstrukcji mostu po 14 miesiącach wytworzy powłokę w procesie utleniania i ten most, mówiąc kolokwialnie, nie będzie rdzewiał” – powiedział Tomaszewski.
Przy budowie stalowowolskiego mostu wykorzystywane są również modele cyfrowe BIM, które pokazują zaawansowanie prac. „Niemal co tydzień wykonujemy obloty dronem placu budowy. Następnie zdjęcia robione przez drona nanoszone są na model cyfrowy mostu, dzięki temu inwestor oraz inżynierowie są w stanie dokładnie stwierdzić, co w danym czasie zostało wykonane” – dodał Tomaszewski.
Na placu budowy jest również mobilne laboratorium, które bada jakość betonu. „Robimy to po to, aby parametry konstrukcji betonowej były jak najlepsze. Chcemy mieć pewność, że ta konstrukcja, która zostanie wybudowana, będzie odpowiadała wszystkim wymogom” – zaznaczył Tomaszewski.
Zakres robót obejmuje, oprócz nowego mostu, także budowę w nowym śladzie oraz rozbudowę istniejącego odcinka drogi wojewódzkiej nr 855 o długości ok. 4,6 km.
Sam most będzie miał długość ponad 360 metrów, a łącznie z wiaduktami 1760 metrów i będzie to najdłuższy most na Podkarpaciu i trzeci w Polsce. Składać się będzie z 4 sekcji – niezależnych pomostów, którym nadano odrębne nazwy: estakada południowa, most główny, estakada dojazdowa, estakada północna. Główna część mostu będzie posiadać konstrukcję wantową z dwoma pylonami i wykonana będzie w technologii extradosed, która łączy ideę mostu podwieszanego i belkowego sprężonego.
Do realizacji tej inwestycji wykorzystane zostanie w sumie ponad 40 tys. m sześc. betonu, 7 tys. ton stali zbrojeniowej, a także pale prefabrykowane, których łączna długość to ok. 20 km.
Budowa mostu w Stalowej Woli realizowana jest w ramach rządowego programu „Mosty dla Regionów” i kosztować będzie niemal 400 mln zł; jest dofinansowana z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Inwestorem jest Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie.
Źródło: PAP/red.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez