Restauracyjna ruletka – co czwarty lokal działa zgodnie z przepisami

2025-06-26 19:30:10(ost. akt: 2025-06-26 15:34:19)
Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: Freepik

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ujawnił niepokojące wyniki kontroli w lokalach gastronomicznych przeprowadzonych przez Inspekcję Handlową w całej Polsce. Spośród 626 skontrolowanych miejsc, w aż 469 (czyli 75%) stwierdzono nieprawidłowości. Kontrole objęły zarówno restauracje, bary szybkiej obsługi, smażalnie ryb, bary mleczne, jak i inne punkty gastronomiczne – w tym również kilka lokali w Rzeszowie.
Inspektorzy sprawdzali m.in.: rzetelność obsługi klientów, prawidłowe oznaczenie cen i gramatury, legalność używanych wag, stosowanie opłat za produkty jednorazowego użytku z plastiku i obecność obowiązkowych informacji dot. alkoholu i zakazu palenia.

Jakie były najczęstsze nieprawidłowości?
— Nieprawidłowe uwidacznianie cen – 56,5% przypadków
— Nielegalne wagi – 22,8% lokali
Używanie nielegalizowanych wag skutkowało podawaniem mniejszych porcji niż deklarowane.
— Podmieniane składniki – 10,6% lokali
Klienci byli wprowadzani w błąd, np.:
- ser feta zastępowany „serem typu feta”,
- oscypek – roladą ustrzycką,
- parmezan – tańszym serem dojrzewającym,
- sok – napojem lub nektarem,
- filet z soli – filet z limandy żółtopłetwej,
- wołowina – mieszanką mięsa mrożonego z drobiem.

Jak się bronić jako konsument? UOKiK radzi:
Sprawdzaj cennik – musi być widoczny i zawierać ceny oraz gramatury. Nie zgadzaj się na podmianę składników – każda zmiana musi być skonsultowana z klientem. Porównuj paragon z menu – wszelkie różnice wyjaśniaj od razu.

Zgłaszaj nieprawidłowości do:
Inspekcji Handlowej – za nierzetelną obsługę i brak informacji,
Sanepidu – za problemy sanitarne i zatrucia,
IJHARS lub GIJHARS – za jakość produktów spożywczych.