Zapadła decyzja ZRID dotycząca odcinka trasy S19 Dukla-Barwinek

2025-07-07 13:18:27(ost. akt: 2025-07-07 13:19:01)

Autor zdjęcia: GDDKiA

Wojewoda podkarpacki Teresa Kubas-Hul wydała decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dotyczącej budowy odcinka drogi ekspresowej S19 Dukla-Barwinek. Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności, co umożliwia niezwłoczne rozpoczęcie robót budowlanych.
Jak poinformowała PAP w poniedziałek rzeczniczka GDDKiA w Rzeszowie Joanna Rarus, wniosek wydany przez wojewodę dotyczy odcinka S19 o długości ponad 18 km. Wykonawcą jest firma Polaqua, a wartość kontraktu przekracza 1,5 mld zł. Przypomniała, że zgodnie z umową zakończenie wszystkich prac na tym odcinku planowane jest w II kwartale 2027 r.

„Wydanie decyzji ZRID określa granice terenu przewidzianego pod budowę drogi i umożliwia rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości. Postępowanie administracyjne, mające na celu ustalenie wysokości odszkodowania, będzie prowadził wojewoda podkarpacki” – zaznaczyła rzeczniczka.

Odcinek realizowany jest w systemie „projektuj i buduj”. Wykonawca opracował dokumentację techniczną, która była niezbędna do złożenia wniosku o decyzję ZRID. Teraz, kiedy została ona wydana, można rozpoczynać roboty budowlane.

Jak podkreśliła Rarus, plac budowy niezwłocznie przekazany zostanie wykonawcy, który w pierwszej kolejności przeprowadzi niezbędną inwentaryzację geodezyjną, przyrodniczą, a także inwentaryzację dróg publicznych i obiektów kubaturowych. „Następnie przeprowadzone zostaną rozpoznania saperskie oraz środowiskowe” – dodała.

Trasa między Duklą a Barwinkiem graniczy bezpośrednio ze Słowacją. Jednocześnie jest to jeden z trudniejszych odcinków drogi ekspresowej S19 pod względem budowy geologicznej i uwarunkowań środowiskowych.

W ramach inwestycji powstanie węzeł drogowy Barwinek, w miejscu połączenia S19 z istniejącą drogą krajową nr 19. Wybudowanych zostanie również 15 estakad; najdłuższa będzie miała ok. 1,1 km i będzie rozpięta nad doliną na filarach o wysokości ok. 30 m od poziomu terenu. Powstanie również dziewięć mostów, cztery wiadukty drogowe, sześć przejść dla zwierząt.

Jak podała Rarus, specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem w sumie 19 obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo. „W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania. Ponadto prowadzono monitoring osuwisk” – dodała.

Rzeczniczka przypomniała, że GDDKiA podpisała z CINEA (Europejska Agencja Wykonawcza ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska) umowę na dofinansowanie tego odcinka w ramach instrumentu Łącząc Europę. „Dofinansowanie obejmuje projektowanie i budowę drogi S19 oraz wykup gruntów niezbędnych do realizacji inwestycji zarówno na terenie Polski, jak i Słowacji. Zgodnie z umową dofinansowanie wynosi 85 proc. Dla odcinka S19 między Duklą a Barwinkiem kwota dofinansowania wynosi 326 161 490 mln euro” – podkreśliła.

Odcinek ten będzie częścią szlaku Via Carpatia – kluczowego korytarza łączącego Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.

W województwie podkarpackim S19 będzie miała docelowo ok. 169 km. Kierowcy korzystają już z 82 km tej trasy na odcinku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe. Kolejne 84,5 km trasy Via Carpatia są w realizacji, czyli np. w budowie lub na etapie uzyskiwania niezbędnych decyzji. (PAP)