Duża inwestycja coraz bliżej. To ważny krok dla Podkarpacia

2025-07-10 14:10:26(ost. akt: 2025-07-10 14:12:08)

Autor zdjęcia: GDDKiA

Oferta firmy TPF została wybrana jako najkorzystniejsza w przetargu na prace przygotowawcze dla nowego przebiegu odcinka drogi krajowej nr 9 w województwie podkarpackim. Przebudowywany fragment długości 19 km będzie biegł od drogi ekspresowej S74 do obwodnicy Nowej Dęby.
Jak poinformowała w czwartek rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus, oferta firmy TPF opiewa na niemal 8,5 mln zł.

- Jeśli nie będzie odwołań od wyboru, a wykonawca przedłoży gwarancję należytego wykonania, możliwe będzie podpisanie umowy – dodała.

Jak przypomniała Rarus, najkorzystniejsza oferta została wybrana na podstawie kilku kryteriów. Najważniejszym była cena (60 proc.), pozostałe kryteria to doświadczenie głównego projektanta drogowego – 20 proc., doświadczenie zespołu geologicznego - 10 proc. i doświadczenie zespołu środowiskowego – 10 proc.

Wykonawca będzie miał za zadanie opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej oraz przygotowanie materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Będzie miał na to 24 miesiące.

Jak zaznaczyła Rarus, wykonawca przeprowadzi też szczegółowe analizy dotyczące m.in. środowiska czy elementów technicznych inwestycji. - Zostaną również wstępnie ustalone rozwiązania projektowe planowanej drogi, jak sposób połączenia z sąsiednimi odcinkami DK9, obsługa terenów przyległych, a także rodzaj i zakres urządzeń ochrony środowiska – podała rzeczniczka.

Przygotowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie decyzji środowiskowej są warunkiem niezbędnym do przejścia do kolejnego etapu, tj. opracowania Koncepcji programowej.

Nowy odcinek DK9 od drogi ekspresowej S74 w województwie podkarpackim do obwodnicy Nowej Dęby będzie liczył ok. 19 km i będzie jednym z trzech nowych fragmentów DK9 w regionie.

Jak podała Rarus, w przypadku dwóch pozostałych odcinków wybrani zostali już wykonawcy dokumentacji.

Nowy przebieg DK9 będzie miała również na odcinkach: od obwodnicy Nowej Dęby do obwodnicy Kolbuszowej (ok. 11 km) oraz od obwodnicy Kolbuszowej w miejscowości Widełka do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 (ok. 14 km).

- Docelowo DK9 będzie miała nowy przebieg na długości ok. 60 km, od drogi ekspresowej S74 w woj. podkarpackim do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4. Elementem uzupełniającym nowego przebiegu tej trasy będą obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej, których budowa powinna niebawem się rozpocząć – powiedziała Rarus.

Wybudowanie nowego przebiegu DK9 jest konieczne, gdyż nie ma możliwości rozbudowy drogi w istniejącym pasie.

DK9 jest jedną z kluczowych dróg krajowych dla transportu na kierunku północ-południe. Budowa nowego przebiegu tej trasy poprawi również płynność przejazdu na odcinku Rzeszów-Radom i dalej do Warszawy.
PAP/red.