Naprawiaj, nie złomuj – Unia zmienia zasady gry

2025-07-24 12:04:42(ost. akt: 2025-07-24 12:23:01)

Autor zdjęcia: Dan Gold on Unsplash

Czy sprawny samochód może trafić na złom wyłącznie z powodu przepisów? Unia Europejska chce skończyć z takim podejściem. Nowe regulacje mają ułatwić naprawy, uporządkować status części regenerowanych i wyeliminować praktyki skracające żywotność pojazdów.
Samochód do naprawy to nie odpad – zmiany w przepisach UE

Komisje Środowiska (ENVI) oraz Rynku Wewnętrznego (IMCO) Parlamentu Europejskiego zatwierdziły projekt rozporządzenia dotyczącego pojazdów wycofanych z eksploatacji (ELV). Głosowanie plenarne zaplanowano na wrzesień 2025 r., po czym rozpoczną się negocjacje z Radą UE i Komisją Europejską.

Jedna z kluczowych zmian dotyczy momentu, w którym pojazd uznawany jest za odpad. Obecnie nawet samochody nadające się do naprawy bywają klasyfikowane jako odpady, co uniemożliwia ich legalną rejestrację, naprawę i sprzedaż. Nowe przepisy mają to zmienić – auta z potencjałem do dalszej eksploatacji nie będą już automatycznie trafiać na złom.

To oznacza m.in.:

mniej niepotrzebnych kasacji,

większą dostępność używanych pojazdów,

więcej pracy dla niezależnych warsztatów.

Części regenerowane z jasnym statusem prawnym

Projekt wprowadza również uregulowania dotyczące części regenerowanych, takich jak alternatory, rozruszniki czy turbosprężarki. Dotąd ich bazowe elementy (tzw. rdzenie) często traktowano jako odpady – m.in. w Polsce – co utrudniało logistykę i ograniczało opłacalność regeneracji.

Nowe prawo przewiduje nadanie takim komponentom pełnoprawnego statusu elementów gospodarki obiegu zamkniętego. Firmy zajmujące się regeneracją będą mogły legalnie obracać zużytymi częściami bez ryzyka łamania przepisów środowiskowych.

Koniec z blokowaniem napraw i nowe wymogi recyklingowe

Regulacje zakazują także stosowania oprogramowania, które utrudnia naprawę pojazdu – np. poprzez blokowanie użycia nieoryginalnych części po aktualizacji systemu komputerowego lub wymuszanie napraw wyłącznie w autoryzowanych serwisach.

Dodatkowo, od 2031 r. każde nowe auto ma zawierać co najmniej 20% plastiku z recyklingu. W kolejnych latach udział ten ma wzrosnąć do 25%. Trwają także analizy dotyczące podobnych wymagań dla stali i aluminium.
Kto skorzysta na nowych przepisach?

Nowe prawo przyniesie korzyści:

kierowcom – dzięki możliwości legalnej naprawy starszych aut i większej dostępności tańszych części,

warsztatom i firmom regenerującym komponenty – poprzez ułatwienia prawne,

środowisku – jako krok w stronę realnego obiegu zamkniętego,

gospodarce – poprzez utrzymanie miejsc pracy w sektorze usług i produkcji części.

Projekt został przyjęty przez komisje PE większością 79 głosów i czeka na dalsze prace legislacyjne.


Źródło: motoryzacja.interia.pl