Jak budujemy drogi? GDDKiA podsumowuje kontrole jakości na Podkarpaciu
2025-08-08 13:00:00(ost. akt: 2025-08-08 13:31:28)
Zapewnienie wysokiej jakości infrastruktury drogowej i mostowej to jedno z kluczowych zadań Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). W realizacji tego celu istotną rolę odgrywają laboratoria drogowe, które prowadzą kompleksowe badania materiałów i robót budowlanych na każdym etapie inwestycji.
Laboratoria drogowe GDDKiA działają jako niezależne jednostki kontrolne, których zadaniem jest weryfikacja zgodności prowadzonych prac z obowiązującymi normami, specyfikacjami technicznymi oraz dokumentacją projektową. Dzięki temu możliwe jest szybkie wykrywanie ewentualnych nieprawidłowości i zapobieganie ich negatywnym skutkom dla trwałości i bezpieczeństwa dróg.
Laboratoria wykonują szeroki wachlarz badań, zarówno w terenie, jak i w warunkach laboratoryjnych.
W I półroczu tego roku laboratorium drogowe rzeszowskiego Oddziału GDDKiA przeprowadziło 6 242 badań laboratoryjnych i terenowych związanych z kontrolą jakości materiałów oraz diagnostyką nawierzchni drogowych.
Najczęściej zlecanymi badaniami były:
— w ramach badań betonu: wytrzymałość na ściskanie, mrozoodporność betonu, pobór próbek oraz badania terenowe mieszanki betonowej – konsystencja i zawartość powietrza,
— w ramach badań diagnostyki nawierzchni: moduł odkształcenia podłoża VSS, właściwości przeciwpoślizgowe urządzeniem SRT-3, badanie dynamicznego
— pomiaru oznakowania poziomego urządzeniem RMT,
— w ramach badań asfaltu i mieszanek mineralno-asfaltowych: skład ziarnowy, grubość nawierzchni, sczepność międzywarstwowa,
— w ramach badań gruntu: analiza sitowa, wskaźnik piaskowy, zawartość części organicznych, wskaźnik zageszczenia,
— w ramach badania kruszyw: skład ziarnowy, odporność na rozdrabnianie Los Angeles, nasiąkliwość, mrozoodporność, wskaźnik piaskowy, badanie CBR.
— w ramach badań betonu: wytrzymałość na ściskanie, mrozoodporność betonu, pobór próbek oraz badania terenowe mieszanki betonowej – konsystencja i zawartość powietrza,
— w ramach badań diagnostyki nawierzchni: moduł odkształcenia podłoża VSS, właściwości przeciwpoślizgowe urządzeniem SRT-3, badanie dynamicznego
— pomiaru oznakowania poziomego urządzeniem RMT,
— w ramach badań asfaltu i mieszanek mineralno-asfaltowych: skład ziarnowy, grubość nawierzchni, sczepność międzywarstwowa,
— w ramach badań gruntu: analiza sitowa, wskaźnik piaskowy, zawartość części organicznych, wskaźnik zageszczenia,
— w ramach badania kruszyw: skład ziarnowy, odporność na rozdrabnianie Los Angeles, nasiąkliwość, mrozoodporność, wskaźnik piaskowy, badanie CBR.
Podsumowując do tej pory, najwięcej badań przeprowadzonych zostało w zakresie współczynnika luminancji Qd oraz współczynnika odblasku RL w ramach oznakowania poziomego dróg. Najczęściej wykonywane metody badawcze obejmowały również badanie wytrzymałości betonu i moduł odkształcenia podłoża oraz badania mma i nawierzchni asfaltowych.
Na przestrzeni ostatnich lat rzeszowskie laboratorium drogowe przeszło proces intensywnego rozwoju, odpowiadając na rosnące wymagania stawiane przed Oddziałem oraz potrzeby rynku. Kluczowym krokiem było uzyskanie akredytacji Polskiego Centrum Akredytacji, potwierdzającej kompetencje laboratorium badawczego (certyfikat nr AB 1485). Laboratorium działając zgodnie z Systemem Zarządzania opartym na wymaganiach normy PN-EN ISO/IEC 17025, gwarantuje wysoką jakość i wiarygodność prowadzonych badań.
Laboratorium posiada w ofercie szereg badań oraz pomiarów materiałów budowlanych i wykonanych robót, w tym 29 akredytowanych metod badawczych (łącznie z metodami rozszerzonymi w roku 2025).
Należy podkreślić, że proces rozszerzenia zakresu akredytacji jest procesem otwartym dlatego nasze laboratorium planuje kolejne działania w tym obszarze. Proces rozszerzenia zakresu akredytacji uzupełniany jest też bieżącymi aktualizacjami wynikającymi z wdrażania nowych wydań norm badawczych.
Z uwagi na liczne zadania inwestycyjne realizowane w naszym województwie, zakres działania laboratorium drogowego uległ rozszerzeniu, a baza sprzętowa została unowocześniona i rozwinięta w niezbędnym zakresie.
W ubiegłym roku wyposażenie laboratorium poszerzyło się o automatyczną prasę wytrzymałościową 3000 kN do badania próbek betonowych i płytę dynamiczną średniociężką - 15 kg, służącą do pośredniej oceny parametrów zagęszczenia i nośności w ramach badania modułu dynamicznego Evd.
— W tym roku planujemy zakup automatycznej komory do badań mrozoodporności kruszyw, maszyny wytrzymałościowej do prób statycznych i do badania sczepności międzywarstwowej wg metody Leutnera, a także koleinomierza małego, dwustanowiskowego do badania głębokości i przyrostu koleiny — czytamy na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie.
Laboratoria GDDKiA nie tylko kontrolują, ale również wspierają proces realizacji inwestycji udzielając interpretacji i wyjaśnień w odniesieniu do wymagań zawartych w dokumentach technicznych. Wyniki prowadzonych przez laboratoria badań i pomiarów stanowią podstawę do odbioru robót.
Dzięki systematycznej kontroli jakości, GDDKiA może skutecznie egzekwować wysokie standardy wykonania inwestycji drogowych. To przekłada się bezpośrednio na trwałość nawierzchni, komfort jazdy oraz bezpieczeństwo użytkowników dróg.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez