Szybsze połączenie Rzeszowa z Warszawą. CPK rozpoczął kolejny etap inwestycji

2025-08-17 08:27:46(ost. akt: 2025-08-17 08:28:46)
Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: CPK

Centralny Port Komunikacyjny złożył wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla odcinka Kolei Dużych Prędkości (KDP) łączącego Rzeszów z Łętownią. Dzięki tej inwestycji skróci się czas przejazdu m.in. między Rzeszowem, Stalową Wolą i Lublinem, a docelowo z Warszawą.
Jak poinformowała spółka w środę w komunikacie, wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dotyczy wariantu W2.

— Wybrany wariant inwestorski W2 przebiega najbardziej na wschód ze wszystkich rozpatrywanych propozycji. Planowany jest po wschodniej stronie Sokołowa Małopolskiego i następnie w kierunku południowym przebiega po wschodniej stronie drogi ekspresowej S19, włączając się w linię nr 91 na terenie gminy Krasne — podał CPK.

W komunikacie podkreślono, że wybrany wariant został najlepiej oceniony podczas prowadzonych konsultacji oraz uzgodnień z przedstawicielami lokalnych samorządów.

Wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej CPK złożył do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Rzeszowie. Raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko zostanie udostępniony przez RDOŚ i każdy zainteresowany będzie mógł się z nim zapoznać.

Odcinek linii kolejowej Łętownia – Rzeszów będzie liczył 42 kilometry długości. Po wybudowaniu zapewni bezpośrednie i szybkie połączenie między Rzeszowem i Stalową Wolą oraz Lublinem. W przyszłości, dzięki tej inwestycji, skróci się także czas dojazdu między Rzeszowem a Warszawą i lotniskiem CPK.

Po wybudowaniu tego odcinka do sieci połączeń kolejowych włączony zostanie też Sokołów Małopolski, a przystanki pasażerskie pojawią się także w mniejszych miejscowościach, takich jak np. Nienadówka i Stobierna.

Jak zaznaczono w publikacji, inwestycja zapewni również rozwój siatki połączeń na terenie aglomeracji rzeszowskiej.

Zgodnie z założeniami projektu maksymalna prędkość pociągów wyniesie na tej linii 200 km/h.

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.

Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.

(PAP) / red.