Wiemy już jak będzie przebiegała na Podkarpaciu DK9
2024-11-29 10:42:44(ost. akt: 2024-11-29 10:51:41)
Na Podkarpaciu rusza budowa nowego przebiegu DK9, który ma poprawić płynność ruchu na kluczowej trasie północ-południe. Inwestycja obejmuje nowe odcinki oraz obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej, a także poprawę bezpieczeństwa i transportu.
Podkarpacie staje się jednym z kluczowych punktów na mapie inwestycji drogowych w Polsce. Znane są już oferty złożone w przetargu na przygotowanie dokumentacji dla budowy nowego przebiegu drogi krajowej nr 9, obejmującego odcinki od obwodnicy Nowej Dęby do S74 oraz obwodnicę Kolbuszowej z węzłem Rzeszów Zachód na A4.
Prace przygotowawcze rozpoczną się po wyborze najkorzystniejszych ofert spośród dziesięciu zgłoszonych na pierwszy odcinek i jedenastu na drugi.
Projekt został podzielony na trzy części:
- Odcinek od drogi ekspresowej S74 do obwodnicy Nowej Dęby (ok. 19 km)
- Odcinek od obwodnicy Nowej Dęby w miejscowości Komorów do obwodnicy Kolbuszowej (ok. 11 km)
- Odcinek od obwodnicy Kolbuszowej w miejscowości Widełka do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 (ok. 14 km)
- Odcinek od obwodnicy Nowej Dęby w miejscowości Komorów do obwodnicy Kolbuszowej (ok. 11 km)
- Odcinek od obwodnicy Kolbuszowej w miejscowości Widełka do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 (ok. 14 km)
Wykonawcy, którzy biorą udział w przetargu, mogli składać oferty na jedno, dwa lub wszystkie z wymienionych zleceń. Złożone dokumenty będą teraz analizowane pod kątem ceny (60%) oraz kryteriów pozacenowych: doświadczenia głównego projektanta drogowego (20%), doświadczenia zespołu geologicznego (10%) i doświadczenia zespołu środowiskowego (10%). Najkorzystniejsza oferta zostanie wybrana w najbliższym czasie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Celem jest poprawa płynności ruchu
Inwestycja ma na celu nie tylko budowę nowych odcinków drogi, ale także poprawę jakości transportu na kierunku północ-południe, który łączy południową Polskę z Europą Zachodnią.
Zgodnie z raportem GDDKiA, obecny odcinek DK9 od Nagnajowa do Nowej Dęby codziennie obsługuje od 6 do 12 tys. pojazdów na dobę, a ruch na odcinku Kolbuszowa – węzeł Rzeszów Północ wynosi nawet 33 tys. pojazdów dziennie. Wysokie natężenie ruchu, szczególnie tranzytowego, powoduje znaczne utrudnienia dla obszarów zabudowanych.
Budowa nowego przebiegu DK9 pozwoli odciążyć te tereny, zapewniając szybszy i bezpieczniejszy przejazd.
Nowy przebieg DK9 poprawi płynność ruchu zarówno na odcinku Rzeszów-Radom, jak i na trasie do Warszawy. Inwestycja przyczyni się do skrócenia czasu podróży i zwiększenia bezpieczeństwa uczestników ruchu. Dodatkowo, nowe odcinki drogi umożliwią likwidację tzw. wąskich gardeł, które dotychczas spowalniały przejazd, szczególnie w rejonach Kolbuszowej i Nowej Dęby.
Obwodnice w ramach Programu 100 obwodnic
Nowe odcinki DK9 są częścią szerszego planu rządowego Programu budowy 100 obwodnic. W województwie podkarpackim oprócz inwestycji na DK9 powstaną również obwodnice innych miejscowości, takich jak Sanok, Pilzno, Jasło, Brzostek i Kołaczyce.
To znacząca poprawa infrastruktury drogowej, która nie tylko usprawni transport, ale także przyczyni się do poprawy jakości życia mieszkańców regionu.
Dzięki tym inwestycjom, Podkarpacie zyska nowoczesną i bezpieczną sieć drogową, wspierającą rozwój regionu i umożliwiającą lepszą komunikację z resztą kraju i Europą.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.
Zaloguj się lub wejdź przez