WSPiA wprowadza rewolucję w ocenianiu. Nowy system PZP zmienia zasady gry na studiach

2025-08-04 18:00:33(ost. akt: 2025-08-04 17:15:10)
Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu

Autor zdjęcia: Freepik

WSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa jako pierwsza uczelnia w Polsce wdrożyła nowy model kształcenia — Punktowe Zaliczanie Przedmiotów (PZP). To system, który zmienia podejście do nauki, odchodząc od tradycyjnych egzaminów na rzecz zbierania punktów za realną aktywność i postępy przez cały semestr.
— Jeśli chcemy kształcić świetnych absolwentów, nie wystarczy dobrze nauczać. Musimy umieć skutecznie motywować studentów do systematycznej pracy i budować ich poczucie sukcesu — tłumaczy prof. Jerzy Posłuszny, Rektor WSPiA.

Koniec z „egzaminem na koniec”. Teraz studenci zdobywają punkty na siedmiu ścieżkach
W nowym modelu zaliczenie przedmiotu nie zależy od jednego egzaminu. Studenci zbierają punkty za aktywność w różnych formach zajęć — m.in. ćwiczeniach, warsztatach, klinikach dydaktycznych oraz poprzez dodatkowe inicjatywy, takie jak MIX-edukacyjny, obecność czy działalność w kołach naukowych. Im więcej punktów, tym wyższa ocena końcowa.

Cztery ścieżki są obowiązkowe: egzamin, ćwiczenia, warsztaty i kliniki dydaktyczne. Trzy kolejne są fakultatywne i pozwalają studentom samodzielnie decydować, na jaką ocenę chcą pracować. Kluczowa jest systematyczność — każdy punkt zdobyty w semestrze przybliża do końcowego sukcesu.

— Największą zaletą tego systemu jest to, że końcowa ocena zależy wyłącznie ode mnie. Zbieram punkty przez cały semestr i dokładnie wiem, na jakim poziomie jestem. To znacznie mniej stresujące niż czekanie do ostatniego egzaminu — mówi Faustyna Pyrek, studentka prawa.

Praktyka zamiast wykładów. Quadriady i kliniki dydaktyczne
WSPiA ograniczyła klasyczne wykłady, stawiając na zajęcia praktyczne prowadzone przez doświadczonych praktyków. Przedmioty kluczowe realizowane są w formule tzw. quadriad, obejmującej wykłady, ćwiczenia, warsztaty i kliniki dydaktyczne.

Na warsztatach studenci uczą się poprzez rozwiązywanie realnych problemów, a w klinikach dydaktycznych — pracując w grupach nad kazusami i biorąc udział w dyskusjach.

— To zmienia całkowicie sposób myślenia o nauce. Wykład i ćwiczenia to za mało, by dobrze przygotować studentów do wyzwań zawodowych. Wprowadziliśmy formy, które wymagają aktywnego myślenia i współpracy — podkreśla prof. Posłuszny.

Elektroniczny asystent i nagrody dla najlepszych
Dzięki nowoczesnym narzędziom informatycznym każdy student na bieżąco widzi swój dorobek punktowy. Najbardziej aktywni zyskują tytuł „Studenta Wyróżniającego” i trafiają do elitarnego Klubu Najlepszego Studenta WSPiA.

— Dzięki systematycznej pracy nauczyłem się lepiej zarządzać nauką. Codzienne punkty to codzienna motywacja — dodaje inna studentka.

WSPiA podkreśla, że celem PZP jest nie tylko poprawa jakości kształcenia, ale też lepsze przygotowanie absolwentów do dynamicznego rynku pracy.

źródło: ESKA Rzeszów